Ścieżka wsparcia przewidziana w Projekcie dla Uczestników/-czek:
Zadanie 1.
Diagnoza potrzeb uczestników projektu- Stworzenie Ścieżki Reintegracji(IŚR)- 4 godz./os x 80 os. – 320 godz. zegarowych.
Okres realizacji zadania: 01.04.2024 – 31.03.2025
Będzie realizowane w formie zajęć indywidualnych prowadzonych przez Doradcę zawodowego.
Projekt zakłada, że proces wsparcia odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji (IŚR) stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, środowiska zagrożonego ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, z uwzględnieniem sytuacji problematycznych, zasobów, potencjałów, predyspozycji, potrzeb.
Wsparcie udzielane w ramach Projektu jest dostosowane do indywidualnych potrzeb UP, wynika z ich wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz kwalifikacji do wykonywania danego zawodu. Każda osoba otrzymuje ofertę wsparcia, obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niej jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia.
Diagnoza zostanie podzielona na 3 spotkania:
Zadanie 2.
Usługa aktywnej integracji o charakterze społecznym – Trening umiejętności społecznych – śr. 7 grup (5 gr. x 12 os i 2 gr. x 10 os) x 24 godz./dydaktyczne – 168 godz./dydaktycznych.
Okres realizacji zadania: 01.05.2024 – 31.10.2024
Zadanie realizowane w formie zajęć grupowych.
Celem wsparcia jest doskonalenie kompetencji, komunikacji, aby uzyskać lepszą komunikację z innymi, rozpoznawanie podstawowych emocji, ekspresja emocji u innych, dostrzeganie związku własnych stanów somatycznych z przeżyciami emocjonalnymi (autokontrola emocji), nauka asertywnego wyrażania własnych potrzeb oraz szanowania zdania innych, budowanie pozytywnego wizerunku, uświadamianie znaczenia sposobu mówienia i postawy ciała na odbiór przez innych.
Program wsparcia opracowany na podstawie dwóch modułów.
I MODUŁ – 12h:
II MODUŁ – 12h:
Zadanie 3.
Akademia rodziny, w tym zintegrowane poradnictwo rodzinne (prawne, pedagogiczne, psychologiczne) oraz Szkoła dla rodziców- 20 os. x 6h/zegarowych – 120 godz. poradnictwa,
2 gr (10 os.gr.) x śr 24 godz. dydaktyczne – 48 godz./dydaktycznych Szkoły dla rodziców.
Okres realizacji zadania: 01.05.2024 – 30.11.2024
Wsparcie składać się będzie z zajęć indywidualnych i grupowych dla 20 Uczestników/-czek projektu – średnio po 6h/osobę, w zależności od potrzeb ustalonych na etapie diagnozy. Wsparcie będzie świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych.
Zadanie będzie uwzględniać:
W ramach zadania w zależności od potrzeb, zapewnione będzie poradnictwo rodzinne uwzględniające równość płci w wymiarze psychologicznym, szczególnie poprzez wzmacnianie poczucia autonomii i separacji u kobiet oraz kształtowania prospołecznych zachowań i empatii u mężczyzn.
Zadanie 4.
Warsztaty aktywności obywatelskiej, aktywnego spędzania czasu wolnego, rekreacji
i uczestnictwa w kulturze -śr. 7gr. (5 gr. x 12 os. i 2 gr. x 10 os.) x 24 godz. dydaktyczne – 168 godz. dydaktycznych.
Okres realizacji: 01.06.2024 – 30.11.2024
Zajęcia grupowe, których celem jest pobudzenie aktywności obywatelskiej rozumianej jako aktywność społeczna człowieka w kontekście bycia obywatelem państwa demokratycznego – uczestniczenie w partycypacji społecznej, aktywny udział w wyborach itp.
Kolejnym celem wsparcia jest poznanie form spędzania czasu wolnego, możliwości rekreacji przy niskich dochodach osób, rodzin. Zadanie pozwoli na lepsze poznanie kultury i obyczajów, norm społecznych, obyczajowych, uwrażliwi Uczestników/-czki.
Zadanie 5.
Usługa aktywnej integracji o charakterze zdrowotnym – Terapia psychologiczna/rodzinna
/psychospołeczna lub program terapeutyczny dla osób uzależnionych – 20 os. x śr. 20 godz./na osobę – 400 godzin zegarowych.
Okres realizacji: 01.05.2024 – 31.03.2025
Zajęcia cykliczne, indywidualne, prowadzone przez psychologa/ terapeutę uzależnień i przewidziane dla 20 Uczestników/-czek projektu. Średnio przewiduje się ok. 20h na osobę, jednakże podczas wypełniania ścieżki reintegracji doradca zawodowy poda przybliżoną liczbę godzin spotkania.
Wsparcie obejmuje diagnozę, przygotowanie planu terapeutycznego oraz jego realizację. Stosowana Analiza Zachowania opiera się na podstaw procesach uczenia się, koncentruje się na zachowaniu, zmiennych środowiskowych, czyli zdarzeniach poprzedzaj zachowanie i konsekwencjach zachowania, które na nie wpływają. Celem terapii opartej na zasadach Stosowanej Analizy Zachowania jest rozwijanie zachowań deficytowych oraz redukowanie niepożądanych.
Terapia uzależnień obejmować będzie pracę z uzależnieniami od narkotyków oraz uzależnień mieszanych (alkohol i narkotyki). Wsparcie będzie kierowane do osób uzależnionych jak i ich otoczenia. Rodzaj niezbędnej do podjęcia terapii określany jest przez terapeutów/-ki uzależnień na podstawie IŚR.
Zadanie 6.
Usługa aktywnej integracji o charakterze zawodowym – Indywidualne i kompleksowe pośrednictwo pracy – 4 godz./os. x 80 os. – 320 godz./zegarowych.
Okres realizacji: 01.06.2024 – 31.03.2025
Zajęcia indywidualne, prowadzone przez pośrednika pracy.
Planujemy 2 spotkania: 1 spotkanie – 2h po Diagnozie potrzeb (IŚR), 2 spotkanie – 2h po stażu zawodowym.
Zajęcia prowadzone w formie bezpośredniego kontaktu Pośrednika pracy z UP w celu udzielenie informacji o poruszaniu się na rynku pracy, pomocy przy sporządzeniu dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny) oraz przedstawieniu propozycji odpowiedniej pracy lub stażu, innej propozycji pomocy, bezpośredniego kontaktu Pośrednika pracy z pracodawcami w celu pozyskania oferty pracy, udostępnianie ofert pracy do samodzielnego zapoznania się przez osoby objęte wsparciem.
Pośrednictwo pracy będzie polegało na wykonywaniu czynności mających na celu osiągnięcie efektu polegającego na jak najtrafniejszym doborze: a) pracy dla UP b) właściwego kandydata na stanowisko pracy, odpowiadającego oczekiwaniom pracodawcy. Usługa świadczona na każdym etapie wsparcia i polegać będzie na dostarczaniu UP ofert pracy zgodnych z kompetencjami oraz doświadczeniem, pobudzi UP do samodzielnego działania i poszukiwania pracy.
Zadaniem kluczowym wsparcia jest zmniejszenie dystansu zatrudnienia, pozwoli na nabycie umiejętności pozyskiwania zatrudnienia oraz umiejętności poruszania się po rynku pracy, zwiększa zdolności do zatrudnienia UP.
Zadanie 7.
Usługa aktywnej integracji o charakterze edukacyjno-zawodowym- Szkolenia zawodowe – śr. 7 gr. (5 gr. X 12 os i 2 gr. x 10 os.) x 120 godz. dydaktycznych śr. 15 dni/gr. – 840 godz./dydaktycznych.
Okres realizacji: 01.06.2024 – 31.12.2024
UP otrzyma zaświadczenie o ukończeniu oraz certyfikat/świadectwo potwierdzające zdobycie kwalifikacji/kompetencji zawodowych ze szkolenia zawodowego, zwrot kosztów dojazdu, stypendium szkoleniowe, obiad, przerwę kawową, materiały dydaktyczne i szkoleniowe dostępne w formie elektronicznej z możliwością powiększenia i odwrócenia kontrastu.
Zadanie 8.
Usługa aktywnej integracji o charakterze zawodowym- Staże zawodowe – 80 os. x 3 miesiące – 240 osobomiesięcy.
Okres realizacji: 01.07.2024 – 31.03.2025
Celem wsparcia jest zdobycie doświadczenia zawodowego w celu zwiększenia szans na znalezienie zatrudnienia bez względu na wiek, płeć, rasę, pochodzenie etniczne, religię, światopogląd, niepełnosprawność lub orientację seksualną.
Zadanie 9.
Usługa aktywnej integracji o charakterze społecznym – Trenerem aktywności.
Okres realizacji: 01.05.2024 – 31.03.2025
Wsparcie będzie prowadziło do odbudowy i podtrzymania umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu stażu, zamieszkania lub pobytu (reintegracja społeczna). Dodatkowo wsparcie polega na umiejętnym rozbudzaniu potrzeb, motywacji i aspiracji życiowych UP w taki sposób, aby jej działania ukierunkowane były w stronę powrotu do społecznie akceptowanych ról.
#FunduszeUE